Arab Saudi | Makkah 02: Detik di Hadapan Kaabah
“Dan ingatlah ketika Tuhan
berfirman kepada malaikat, sesungguhnya Aku (Allah) hendak menjadikan seorang
khalifah di muka bumi. Mereka berkata: adakah Engkau (wahai Tuhan) hendak
menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah,
pada hal kami (para malaikat) sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?
Tuhan berfirman, sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak
ketahuinya.” [1]
Menyesali
ketelanjuran dalam mempertikaikan firman Allah SWT menjadikan Nabi Adam AS sebagai
khalifah di muka bumi, para malaikat lantas menebus dosa mereka dengan melakukan
tawaf mengelilingi Arasy. Namun,
lantaran Arasy itu tersangatlah luas, Allah menciptakan Baitul Makmur suatu
para malaikat mengerjakan tawaf.
Manakala bagi para malaikat yang bertugas di bumi, Allah menyuruh mereka
membina suatu binaan yang menyamai fungsi Baitul Makmur di langit iaitu
Baitullah di tengah-tengah Masjidil Haram.
Pada malam itu, abang menyaksikan ribuan manusia melakukan tawaf. Bersesak-sesak. Berasak-asak. Bertolak-tolak. Namun tiada jalan pintas atau jalan mudah, abang harus menjadi sebahagian daripada fenomena itu. Dengan penuh rasa kehambaan, abang memegang tangan Mak dan kami memulakan tawaf. Puluhan ribu, malah mungkin jutaan manusia membentuk suatu arus mengelilingi Kaabah yang seolah-olah tiada ruang untuk menunggu sesiapa. Masing-masing utuh dengan urusan tersendiri, iaitu untuk menyempurnakan tawaf. Biar ke kanan dan ke kiri kami ditolak ke tepi, kami tetap tidak akan menolak kembali. Ibadah umrah dan haji itu bukan untuk mencari selesa. Api panas baran abang padam dan abang telan dalam-dalam. Kalau di Malaysia sudah abang maki, di sini, sabar jadi pendinding hati. Di rumah Sang Pencipta, abang bukan siapa-siapa, semua manusia adalah sama, warna ihram juga serupa, yang membezakan ialah taqwa.
Kaabah berlatar belakang infrastruktur pembinaan |
Pada malam itu, abang menyaksikan ribuan manusia melakukan tawaf. Bersesak-sesak. Berasak-asak. Bertolak-tolak. Namun tiada jalan pintas atau jalan mudah, abang harus menjadi sebahagian daripada fenomena itu. Dengan penuh rasa kehambaan, abang memegang tangan Mak dan kami memulakan tawaf. Puluhan ribu, malah mungkin jutaan manusia membentuk suatu arus mengelilingi Kaabah yang seolah-olah tiada ruang untuk menunggu sesiapa. Masing-masing utuh dengan urusan tersendiri, iaitu untuk menyempurnakan tawaf. Biar ke kanan dan ke kiri kami ditolak ke tepi, kami tetap tidak akan menolak kembali. Ibadah umrah dan haji itu bukan untuk mencari selesa. Api panas baran abang padam dan abang telan dalam-dalam. Kalau di Malaysia sudah abang maki, di sini, sabar jadi pendinding hati. Di rumah Sang Pencipta, abang bukan siapa-siapa, semua manusia adalah sama, warna ihram juga serupa, yang membezakan ialah taqwa.
Usai tujuh pusingan tawaf, kami terus cuba meloloskan diri
di celah-celah kesibukan manusia yang mementingkan urusan sendiri, menuju ke multazam untuk solat sunat dan berdoa.
Benar kata orang, gambaran Padang Mahsyar sudah bermula di sini, di mana orang
semua nafsi-nafsi. Semua orang
sendiri-sendiri. Kami pun mengambil tempat masing-masing untuk menunaikan solat
sunat dan berdoa. Tatkala selesai memberikan dua salam, mata abang terpaku di
hadapan pintu Kaabah, dan di situ abang dapat melihat Kaabah dari suatu dimensi
yang belum abang saksikan sebelum ini.
Masa dirasakan umpama terhenti detiknya. Suara-suara percakapan dan rintihan manusia umpama sirna semuanya. Kelibat manusia mengelilingi Kaabah seolah-olah hilang dari pandangan mata. Tatkala itu hanya ada abang. Dan Kaabah.
Deras seperti air,
memori silam lantas mengalir. Otak lantas mengingat seawal detik pertama yang
terpahat. Persoalan demi persoalan datang membelenggu secara tiba-tiba. Siapa
sebenarnya diri ini? Mengapa abang di sini di bumi ini? Ke mana abang mahu pergi?
Pengakhiran abang bagaimanakah nanti? Mendongak ke Kaabah, abang dihenyak rasa
kerdilnya diri, hinanya diri, nistanya diri dengan terpalit segala lumpur dan
kotor dosa di hadapan Raja segala raja. Itulah detiknya abang benar-benar
merasa, abang ini seorang hamba. Astaghfirullah.
Abang mohon ampun Ya Allah.
Macam itu judulnya.
Biasalah. Mahu menarik minat membaca. Judul perlu catchy.
“Wahai Ibrahim, ke manakah kamu hendak
pergi? Adakah kamu akan meninggalkan kami di lembah yang tiada berpenghuni dan
tiada apa-apa (untuk dimakan)?”
Pertanyaan ini
diulangi beberapa kali oleh Siti Hajar, sejurus selepas Nabi Ibrahim menurunkan
beliau dan anakandanya, Nabi Ismail di lembah Makkah yang pada ketika itu tiada
tanaman atau bekalan air. Namun Nabi Ibrahim AS tidak berpaling kepadanya untuk
memberi jawapan.
Akhirnya
Siti Hajar berkata, “Adakah ini perintah
Allah terhadap kamu?”
Nabi Ibrahim pun
berkata, “Ya.” Siti Hajar lalu
berkata, “Kalau begitu, Allah pasti tidak
akan membiarkan kami.” Siti Hajar kembali semula ke tempat Nabi Ismail AS
ditinggalkan seketika sementara Nabi Ibrahim AS meneruskan perjalanannya. Mengimani
Allah SWT, Siti Hajar redha dengan ketentuan-Nya dan bersabar dalam menempuh
dugaannya kerana beliau yakin Allah SWT bersama-sama dengannya.
Bekalan makanan dan
minuman Siti Hajar dan Ismail lama-kelamaan habis, sehinggakan Nabi Ismail
menangis kepanasan dan dahaga. Hati ibu yang mana tidak tersentuh melihat
anaknya kelaparan, maka Siti Hajar bingkas bangun dan mendaki bukit Safa
berdekatan dengan harapan ternampak sesiapa yang boleh membantunya. Namun,
beliau kecewa. Siti Hajar terus menuruni bukit Safa dan berjalan-jalan mencari
ikhtiar. Runsing dan kebimbangan, beliau menyinsing kainnya dan berlari-lari
anak menuju ke Bukit Marwah dan mendakinya untuk tujuan yang sama. Hampa. Tiada
kelibat manusia berdekatan. Siti Hajar terus berulang-alik antara bukit Safa
dan Marwah sebanyak tujuh kali. Sehinggalah apabila terpancutlah air dari dalam
bumi setelah ditendang Nabi Ismail.
Sa`ie bukan sekadar berulang-alik antara dua buah bukit tanpa ada punca dan matlamatnya. Malah sa`ie bagiku merupakan lambang kesungguhan dan keteguhan iman seperti mana yang dizahirkan oleh Siti Hajar. Bermula daripada bukit Safa, kami melakukan sa`ie ke bukit Marwah (dikira satu kali). Kemudian daripada bukit Marwah kami kembali ke bukit Safa (dikira dua kali), sehinggalah kali yang ketujuh, berakhirnya di bukit Marwah. Pergerakan anak muda biasanya lebih laju daripada warga tua, terutamanya lelaki yang disunatkan berlari-lari sepanjang lampu hijau. Namun, memandangkan abang melakukan sa`ie bersama Mak yang sudah tua, pergerakan abang sentiasa seiring dengannya. Setelah melakukan sa`ie, kami bercukur di bukit Marwah. Maka selesailah ibadah umrah kami pada malam tersebut.
Mendaki Bukit Marwah |
Sa`ie bukan sekadar berulang-alik antara dua buah bukit tanpa ada punca dan matlamatnya. Malah sa`ie bagiku merupakan lambang kesungguhan dan keteguhan iman seperti mana yang dizahirkan oleh Siti Hajar. Bermula daripada bukit Safa, kami melakukan sa`ie ke bukit Marwah (dikira satu kali). Kemudian daripada bukit Marwah kami kembali ke bukit Safa (dikira dua kali), sehinggalah kali yang ketujuh, berakhirnya di bukit Marwah. Pergerakan anak muda biasanya lebih laju daripada warga tua, terutamanya lelaki yang disunatkan berlari-lari sepanjang lampu hijau. Namun, memandangkan abang melakukan sa`ie bersama Mak yang sudah tua, pergerakan abang sentiasa seiring dengannya. Setelah melakukan sa`ie, kami bercukur di bukit Marwah. Maka selesailah ibadah umrah kami pada malam tersebut.
Puncak kedua-dua buah
bukit jelas kelihatan, dengan bukit Safa dipagar dan bukit Marwah disaluti
bahan kimia, mungkin untuk memeliharanya daripada rosak disebabkan oleh mamahan
usia atau disebabkan fikiran khurafat manusia. Hari ini jemaah melakukan sa`ie dalam tempat khusus dengan sistem
penghawa dingin yang selesa. Berbeza dengan zaman dahulu, jemaah melakukan sa`ie di tengah-tengah kesibukan deretan
kedai para penjaja. Dan sesungguhnya berbeza dengan kisah Siti Hajar yang
berulang-alik di bawah terik mentari sepanjang tanah berliku, curam dan tidak
rata.
“Sesungguhnya
Safa dan Marwah adalah sebahagian daripada syiar agama Allah. Maka sesiapa yang
beribadah haji ke Baitullah atau berumrah, tidak ada dosa baginya mengerjakan sa`ie
antara kedua-duanya.” [2]
Comments
Post a Comment