Arab Saudi | Makkah 03: Menjelang Hari Arafah

Khusyuk mendengar khutbah hari Arafah




























Sebelum berangkat ke Tanah Suci, abang telah dimomok-momokkan dengan pelbagai cerita tentang kembara ke bumi Arafah – Muzdalifah – Mina. Termasuklah kisah kesesakan lalu lintas yang memakan masa sehingga enam jam, bilangan tandas yang terhad untuk ratusan jemaah yang pelbagai ragam dan keadaan tandas dengan bau-bau yang lain macam. Sehingga abang menjadi runsing memikirkan tabiatku yang kerap membuang air jika kesejukan dalam bas dan sangat cerewet dengan perihal keadaan tandas.

Bonda berpesan, rabbi yassir wala tu`assir. Kalau Sang Pencipta boleh memberi pertolongan ke Tanah Suci dalam keadaan tidak terjangka, apatah lagi perkara-perkara enteng seperti keadaan tandas dan membuang air. Dia Maha Kuasa. Minta daripada-Nya. Maka antara doa abang sebelum ke Tanah Suci termasuklah semoga abang tidak selalu merasa hendak terkencing masa di dalam bas dan semoga abang berselera mahu membuang air di tandas-tandasnya.

Tampak pendek barisannya. Nun di hadapan, belok kanan, ada lah dalam 10 ke 15 orang lagi.



























Beberapa hari sebelum menjelang hari Arafah, abang mendapat berita bahawa padang Arafah telah dilanda ribut yang telah merosakkan dan menerbangkan beberapa buah khemah jemaah pula. Abang juga tidak terkecuali daripada dilanda kekhuatiran. Sekali lagi Bonda mengingatkan, Dia Maha Kuasa. Minta daripada-Nya. Lantas abang berdoa lagi.

Tidak cukup dengan itu, sehari sebelum berangkat, abang menjadi tidak sihat. Demam, batuk, selsema, sakit kepala, semuanya menyatu menjadikan abang kurang upaya dan kurang selera. Astagfirullah. Hari Arafah itu sangatlah penting. Abang memerlukan semua tenaga untuk memanfaatkan hari tersebut. Sakitku itu membuatkan abang berfikir sejenak. Seperti mana Siti Hajar sabar ditinggalkan di tanah tandus, seperti mana Nabi Ayub AS redha dijangkiti sakit, abang juga harus sabar dengan sedikit rasa sakit, redha dengan ketentuan ujian Tuhan dan syukur, dalam kesakitan ini juga abang dijemput menikmati hari Arafah.

Langit senja bumi Arafah
  
Menuju ke Destinasi, Puncak Cinta Tertinggi, Yeah, Yeah

Tanggal 8 Zulhijjah, kami ke padang Arafah. Seawal jam 2:00 petang menanti, tepat jam 4:00 petang kami bertolak pergi. Dengan ihram berpaut di tubuh badan, kami bertalbiah sepanjang jalan. Zikir dan doa diperbanyakkan, moga tidak menempuh sebarang kesesakan, moga segala-galanya dipermudahkan. Andai jalannya sesak, andainya bas tidak bergerak, kami akan sabar dan redha, ya Allah.

Setelah hampir 45 minit bas meluncur di atas jalan tanpa ada halangan, akhirnya kami tiba di padang Arafah. Abang mengangkat tangan memanjatkan syukur dan doa kerana perjalanan kami dipermudah. Mungkin kerana ramai jemaah lain sedang berada di Mina. Mungkin kerana ini limpah rahmat-Nya. Atau mungkin juga ini dugaan-Nya. Demi melihat kita ini syukur atau alpa. Terima kasih dan sekalung tahniah abang ucapkan kepada para petugas Tabung Haji yang sentiasa cekap dan sedia siaga.

Deretan khemah putih pakej Aqiq dan Nilam Tabung Haji


Di hadapanku tersergam sebuah khemah besar warna putih. Tidak seperti yang dikisahkan rakan atau diilustrasikan bahan bacaan. Tiada lutut berlaga lutut, kain ihram bersangkut-sangkut, tempat dingin direbut-rebut. Setiap tilam tebal dilabel dengan nombor, disertakan dengan bantal kecil dan selimut. Sebenarnya kami di pakej Aqiq ini dilayan cukup mewah. Tidak seperti rakan-rakan di pakej Muassasah. Namun kami kedua-duanya diuji. Rakan-rakan Muassasah diuji dengan kesabaran menahan panas dan serba kekurangan. Kami diuji dengan kemewahan segalanya dibekalkan.

Setelah meletakkan beg pakaian, abang terus keluar melawat kawasan. Mencari surau, tandas dan dewan makan. Tidak jauh dari khemah, suraunya hanyalah barisan kanopi yang didirikan di hujung bukit, dengan pemandangan mentari terbenam di hujung langit. Dari atas bukit itu jugalah abang menyaksikan ribuan atau mungkin jutaan khemas putih seluas pandangan, memenuhi setiap genap sudut bumi Arafah. Mentari sudah di ufuk senja, abang harus pulang ke khemah merehatkan jiwa dan minda. Moga demam ini kebah segera.


Di khemah itu juga abang dipertemukan dengan tiga orang ayahanda. Abdul Aziz (bekas pegawai bank), Ahmad Tauweed (bekas pengetua sekolah) dan Qamarudeen (ahli perniagaan). Begitulah indahnya kembara Haji. Menemukan hati-hati kami agar saling mengasihi umpama keluarga sendiri.

Aneka gelang Jemaah Haji


TIPS
  1. Selami rasa kehambaan kepada Sang Pencipta. Kita ini hamba-Nya. Tidak kiralah pangkat atau kedudukan kita apa. Yang membezakan kita hanya taqwa. Semua milik-Nya. Kalau semua diambil semula, satu sen pun tidak berguna.
  2. Pohon keampunan dan kemaafan. Keampunan daripada Sang Pencipta. Kemaafan daripada sesama manusia. Taubat dan kemaafan itu membersihkan jiwa. Molek kiranya kita menghadap-Nya dengan kebersihan jiwa.
  3. Jaga kesihatan. Minum air secukupnya. Makan biarlah berpada-pada. Ambil vitamin dengan kadarannya. Keluar ke masjid dengan penutup muka. Benar, penyakit dan penawar semua daripada-Nya. Namun sebagai hamba, kita juga hendaklah berusaha.
  4. Senaraikan doa dalam sebuah buku khas dengan label yang sistematik, contohnya doa untuk meneguhkan iman di dada, doa untuk ibu bapa dan keluarga, doa untuk kesihatan dan usia, doa untuk kerjaya, doa untuk jodoh atau cahaya mata dan doa-doa kiriman kenalan, sahabat dan taulan semua. Supaya nanti tidaklah terselak-selak, tercari-cari doa daripada pelbagai buku doa yang dibawa. Berdoa di Arafah pun perlu strategi macam nak jawab periksa.
  5. Pastikan segala kelengkapan telah tersedia untuk dibawa seperti pakaian untuk tempoh empat hari, kain ihram, makanan dalam bas, buku doa. Misi kita di Arafah amat penting, dan sudah tentu tidak mahu terganggu fokus oleh perkara kecil-kecil.


InsyaAllah. Semoga dipermudahkan urusan kita. 

Hairi Tahir

Comments

Post a Comment

Popular Posts